ΘΕΑΤΡΟ ΠΡΟΣΚΗΝΙΟ

Το Σεπτέμβρη του 2020 ο Δημήτρης Καραντζάς ανέλαβε την καλλιτεχνική διεύθυνση του θεάτρου «Προσκήνιο». Ο στόχος της συνεργασίας μας είναι η δημιουργία ενός χώρου έρευνας πάνω στο θέατρο και ανάπτυξης των συνθηκών που θα δώσουν το δικό τους στίγμα στην τέχνη μας.

Το θέατρο Προσκήνιο υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Δημήτρη Καραντζά, – ένα χρόνο μετά την εναρκτήρια ριζοσπαστική «Φαίδρα» της Μαρίνας Τσβετάγιεβα που κέρδισε κοινό και κριτικούς – στο δεύτερο χρόνο λειτουργίας του εστιάζει στο κλασικό ρεπερτόριο και φέρνει επί σκηνής τον εμβληματικό “Θείο Βάνια” του Τσέχωφ, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά και το σπάνιο έργο του Ο’ Νηλ, “Ο Παγοπώλης έρχεται” , σε σκηνοθεσία Ακύλλα Καραζήση. Δύο παραστάσεις που εστιάζουν στην έρευνα, στην ανάδειξη της κλασικής δραματουργίας ως πεδίο πειραματισμού και ανάπτυξης νέας σκηνικής γλώσσας και ύφους”

[ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΑΡΑΝΤΖΑ]

Η ανακοίνωση της έναρξης αυτού του χώρου έρχεται σε μια πολύ κρίσιμη και μετέωρη στιγμή για τους καλλιτέχνες και το σύνολο της κοινωνίας, στην οποία η ομάδα των συνεργατών μου κι εγώ νιώσαμε την ανάγκη να απαντήσουμε με δράση και πράξη.

Η κίνηση αυτή έρχεται ως συνέχεια δυο γόνιμων συνεργασιών με τις Θεατρικές Επιχειρήσεις Τάγαρη και την εταιρεία ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ (Νεφέλες του Αριστοφάνη- Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2019 και Τρεις Αδελφές του Τσέχωφ – Θέατρο Βεάκη 2020).

Είναι ένα σχέδιο που με κάθε ρίσκο θα επιχειρήσουμε να πραγματοποιήσουμε, με την ελπίδα να προσφέρουμε τροφή για σκέψη και με την ανάγκη να ανταλλάξουμε ερεθίσματα ακόμα και στις πιο δυσχερείς συνθήκες.

Η σκηνή αυτή ξεκινάει ως τόπος έρευνας γύρω από τις παραστατικές τέχνες, με έναν σταθερό πυρήνα συνεργατών, που στα επόμενα βήματά της θα διευρυνθεί με προσκλήσεις σε άλλους καλλιτέχνες, με θεματικά φεστιβάλ (γύρω από έναν συγγραφέα, μια εποχή, ένα θέμα ή έναν τρόπο θεάτρου) και εργαστήρια.

Κύριοι άξονες και θεματικές του χώρου θα είναι η «τραγωδία δωματίου» και τα κλασικό ρεπερτόριο, χωρίς να εξαιρούνται σύγχρονα εγχώρια η ξένα κείμενα.

Η τέχνη είναι ένα ζωτικό πεδίο που οφείλει να αφομοιώνει τις εκάστοτε κοινωνικές συνθήκες και να παραμένει πάντα ενεργό – όπως γινόταν ανά του αιώνες.

[ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ]

Θέατρο Προσκήνιο 2023 – 2024

η αναζήτηση του θεάτρου / η αναζήτηση του ανθρώπου

Ποιος Σκότωσε τον Πατέρα μου του Εντουάρ Λουί (Οκτώβριος 2023)
Ο Γλάρος του Άντον Τσέχωφ (Δεκέμβριος 2023)

Το Θέατρο Προσκήνιο μπαίνει αισίως στην τρίτη χρονιά λειτουργίας του και συνεχίζει να αναρωτιέται για την θεατρική λειτουργία, την εξέλιξη της αφήγησης, τη διεύρυνση των σκηνικών μέσων.

Σε μια εποχή ευαίσθητη για τις Τέχνες και πολύ ρευστή για την Ανθρωπότητα, η μόνη απάντηση είναι ακόμα πιο ριζοσπαστική έρευνα, ακόμα πιο αιχμηρή γλώσσα, ακόμα πιο μεγάλη εμβάθυνση σε ιδέες, ακόμα πιο κριτική ματιά.

Με μεγάλη χαρά, συνεχίζοντας τις ανοιχτές προσκλήσεις/συνεργασίες, το θέατρο Προσκήνιο ξεκινάει τη σεζόν με την παράσταση “Ποιος σκότωσε τον Πατέρα μου” του Εντουάρ Λουί από την Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων. Μια συναρπαστική σκηνική αφήγηση του αυτοβιογραφικού έργου του συγγραφέα, από τον σκηνοθέτη Χρήστο Θεοδωρίδη και την χορογράφο Ξένια Θεμελή, με τους Γιώργο Κισσανδράκη και Ντένη Μακρή. Μετά τον πρώτο επιτυχημένο κύκλο παραστάσεών της, η παράσταση εντάσσεται στον προγραμματισμό του θεάτρου (και αποτελεί τη δεύτερη πρόσκληση του Προσκηνίου σε δημιουργούς, μετά τον Ακύλλα Καραζήση και την παράσταση “Ο Παγοπώλης έρχεται” του Ευγένιου Ο Νηλ). Πέρα από μια προσωπική εξομολόγηση του συγγραφέα προς τον πατέρα του, το έργο του σημαντικού Εντουάρ Λουί, αποτελεί μια προσπάθεια κατανόησης των κοινωνικών παραγόντων και πολιτικών αποφάσεων που διαμορφώνουν και αλλάζουν τις ζωές των ανθρώπων εκείνων, για τους οποίους “ορισμένες ζωές, ορισμένες εμπειρίες, ορισμένα όνειρα” είναι απροσπέλαστα.

Στη συνέχεια του προγραμματισμού, “Ο Γλάρος” του Άντον Τσέχωφ, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά.

Το γνωστό έργο του Ρώσου συγγραφέα, σαν μια αναρώτηση γύρω από τη θεατρική λειτουργία, την αναπαράσταση και τις μεθόδους της. Ο χορός των ανθρώπων του Τσέχωφ , γύρω από μια λίμνη , αναρωτιέται για την τέχνη , το μέλλον , αναπολεί τους ματαιωμένους έρωτες και συνθέτει μια κραυγή του ανθρώπου για ζωή, λίγο πριν βουλιάξει.  Με παλιούς γνώριμους από την περσινή ενασχόληση με τον Τσέχωφ (Θεοδώρα Τζήμου, Μανώλης Μαυροματάκης, Φιντέλ Ταλαμπούκας, Μαρία Φιλίνη – σε μετάφραση της Ξένιας Καλογεροπούλου) και νέους προσκεκλημένους (Αινείας Τσαμάτης, Δήμητρα Βλαγκοπούλου, Δρόσος Σκώτης, Γιώργος Ζυγούρης, Νατάσα Εξηνταβελώνη), η έρευνα γύρω από το έργο του μεγάλου Ρώσου δραματουργού συνεχίζεται. Η σκηνοθεσία αντιμετωπίζει όλο το έργο σαν μια παράσταση του Τρέπλιεφ, ανοίγει τη σκηνική δράση σε όλους τους χώρους του θεάτρου και αναρωτιέται, σε ένα νεκροταφείο θεάτρου πώς και αν θα γεννηθεί ένα “νέο” θέατρο. 

Δυο φαινομενικά ανοίκεια μεταξύ τους δραματουργικά υλικά, με πολλά κοινά στην ουσία τους. 

Και οι δύο παραστάσεις διερευνούν τα όρια της σκηνικής πράξης, ψάχνουν νέες μορφές και λειτουργούν σαν ένα πείραμα γύρω από την θεατρική τέχνη και τις φόρμες της.

Και τα δύο αυτά έργα (το ένα γραμμένο στη Γαλλία του 2018 από τον Εντουάρ Λουί, το άλλο στη Ρωσία του 1895 από τον Άντον Τσέχωφ) αποτελούν ενός είδους συναγερμού για την ανθρωπότητα που βουλιάζει. Και οι δύο συγγραφείς θέτουν στο επίκεντρο τους τον άνθρωπο, που προσπαθεί να βρει πώς εντάσσεται σε μια κοινωνία εχθρική και βαλτωμένη στο παρελθόν, σε μια κοινωνία με πολιτικές που σκοτώνουν τη ζωή. 

Το Θέατρο Προσκήνιο συνεχίζει να λειτουργεί και να επιμένει χάρη στην εταιρεία ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ – Μάριος Τάγαρης, Γιαννούζος Δεμέστιχας (Παραγωγοί του Θεάτρου Προσκήνιο), στην Όλγα Παυλάτου (Υπεύθυνη Επικοινωνίας), στην Κατερίνα Λιάτσου (Διεύθυνση Παραγωγής) στην Ευδοξία Ανδρουλιδάκη (Υπεύθυνη Θεάτρου) και στην Γκέλυ Καλαμπάκα (Υπεύθυνη Οπτικής Ταυτότητας & Επιμελήτρια Προγραμμάτων). 

Τους ευχαριστώ και εύχομαι να συνεχίσουμε μαζί, πολλά χρόνια. 

Δημήτρης Καραντζάς 

 Συνεργάτες του Θεάτρου Προσκήνιο 2023-24

Δήμητρα Βλαγκοπούλου
Αναστασία Γιαννάκη
Παναγιώτης Γκιζώτης
Νατάσα Εξηνταβελώνη
Στέλλα Ζουμπουλάκη
Γιώργος Ζυγούρης
Ξένια Θεμελή
Χρήστος Θεοδωρίδης
Γκέλυ Καλαμπάκα
Ξένια Καλογεροπούλου
Δημήτρης Καραντζάς
Τάσος Καραχάλιος
Δημήτρης Κασιμάτης
Γιώργος Κισσανδράκης
Ιζαμπέλα Κωνσταντινίδου
Ντένης Μακρής
Μανώλης Μαυροματάκης
Τάσος Παλαιορούτας
Κωνσταντίνος Σκουρλέτης
Δρόσος Σκώτης
Φιντέλ Ταλαμπούκας
Θεοδώρα Τζήμου
Τίνα Τζόκα
Αινείας Τσαμάτης
Ιωάννα Τσάμη
Μαρία Φιλίνη

“Ποιος σκότωσε τον πατέρα μου” του Εντουάρ Λουί

Πρεμιέρα 4 Οκτωβρίου, για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων

Παίζουν: Γιώργος Κισσανδράκης, Διονύσης (Ντένης) Μακρής

Μετάφραση: Στέλα Ζουμπουλάκη
Σκηνοθεσία: Χρήστος Θεοδωρίδης
Δραματουργία: Ιζαμπέλα Κωνσταντινίδου – Χρήστος Θεοδωρίδης
Χορογραφία: Ξένια Θεμελή
Σκηνικά – Κοστούμια: Τίνα Τζόκα
Μουσική επιμέλεια: Χρήστος Θεοδωρίδης
Σχεδιασμός φωτισμών: Τάσος Παλαιορούτας
Φωτογραφίες – Video: Αναστασία Γιαννάκη

Πρόγραμμα παραστάσεων
Τετάρτη 19:00 | Πέμπτη 20:00 | Παρασκευή 21:00 | Σάββατο 18:00 & 21:00 | Κυριακή 19:00

“Ο Γλάρος” του Άντον Τσέχωφ

Πρεμιέρα 12 Δεκεμβρίου

Παίζουν: Δήμητρα Βλαγκοπούλου, Νατάσα Εξηνταβελώνη, Γιώργος Ζυγούρης, Μανώλης Μαυροματάκης,
Δρόσος Σκώτης, Φιντέλ Ταλαμπούκας, Θεοδώρα Τζήμου, Αινείας Τσαμάτης, Μαρία Φιλίνη

Μετάφραση: Ξένια Καλογεροπούλου
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Καραντζάς
Κινησιολόγος: Τάσος Καραχάλιος
Σκηνικό: Κωνσταντίνος Σκουρλέτης
Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη
Φωτισμοί: Δημήτρης Κασιμάτης
Βοηθός σκηνοθέτη: Παναγιώτης Γκιζώτης

Πρόγραμμα παραστάσεων
Τετάρτη 19:00 | Πέμπτη 20:00 | Παρασκευή 21:00 | Σάββατο 18:00 & 21:15 | Κυριακή 20:00

[ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ]

Τηλέφωνο: 210.8256838
E- mail: proskiniotheatre@gmail.com

[ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ]

Καπνοκοπτηρίου 8, Αθήνα 104 33